בעולם שבו נגישות היא לא רק חובה חוקית אלא ערך חברתי מהותי, הדרך בה אנו בוחרים להנחיל את עקרונות השוויון היא זו שעושה את ההבדל. הדרכת נגישות חווייתית מציעה גישה ייחודית ועמוקה המאפשרת למשתתפים לחוות את אתגרי היומיום של אנשים עם מוגבלות - לא רק להבין אותם. איך הופכת הדרכה לחוויה שמשנה תפיסה? מה גורם לעובדים לראות את האדם ולא את המוגבלות? במאמר זה תגלו כיצד הדרכות נגישות יכולות לעצב תרבות ארגונית חדשה, רגשית ומחוברת - הרבה מעבר לשורת החוק.

 

מהי הדרכה הכוללת התנסות חווייתית?

הדרכת נגישות לעובדים היא הדובדבן שבקצפת, מעבר לכך, יש שיגידו שכל תהליך נגישות צריך להתחיל מכאן. זאת מכיוון שכאן מתרחש השינוי התודעתי, כאן נפתחים הלבבות, כאן מרגישים נגישות ולא רק מתקנים ומשפצים את הנדרש על פי חוק, כאן רואים את האדם לפני שרואים את המוגבלות! הדרכת עובדים בנושא נגישות היא לא רק חובה - היא הזדמנות לעצב תרבות ארגונית חדשה.

בארגון המספק שרות ומונה מעל 25 איש, הדרכת נגישות השירות היא מחויבת על פי חוק. כחלק משרות נגיש, מטרת הדרכת הנגישות לעובדים היא להעביר לאנשי הארגון את המידע, הכלים והמיומנויות הנדרשים לשם מתן שירות נגיש ולבצע שינוי עמדות כלפי אנשים עם מוגבלות. הדרכה בנושא נגישות כזו מייצרת השפעה עמוקה בשטח.

 

מה כוללת הדרכה חווייתית?

למעשה, הדרכת נגישות חווייתית היא שיטת הדרכה ייחודית המשלבת למידה תיאורטית עם התנסות מעשית, אשר מאפשרת למשתתפים לחוות באופן בלתי אמצעי את האתגרים היומיומיים של אנשים עם מוגבלות. במהלך ההדרכה, המשתתפים מתנסים במגוון פעילויות סימולציה, כגון:

  • ניווט בכיסא גלגלים
  • הליכה עם כיסוי עיניים ומקל נחייה
  • שימוש באוזניות מפחיתות שמע לחוויית חירשות
  • ניסיון לבצע משימות יומיומיות עם כפפות המגבילות את טווח התנועה.
     

התנסויות אלו מלוות בהנחיה מקצועית והסברים אודות הטכניקות והכלים המסייעים לאנשים עם מוגבלות בהתמודדות עם אתגרים אלה. החוויה האישית והבלתי אמצעית יוצרת אמפתיה עמוקה אשר מעוררת מודעות אמיתית לחשיבות הנגישות, הרבה מעבר למה שניתן להשיג בהדרכה פרונטלית רגילה. הדרכת עובדים נגישות מסוג זה מותירה חותם משמעותי.

מרכיבים נוספים בהדרכה

מעבר לכך, ההדרכה החווייתית כוללת גם לעיתים מפגשים הכוללים אנשים עם מוגבלות המשתפים מניסיונם האישי, דיונים קבוצתיים על תובנות מההתנסויות וסדנאות מעשיות לפיתוח מיומנויות תקשורת ושירות מותאם. כך, המשתתפים לומדים כיצד לזהות צרכים מיוחדים, כיצד להציע עזרה באופן מכבד וכן כיצד להתאים את השירות או הסביבה לאנשים עם מוגבלויות שונות. בנוסף, ההדרכה מתייחסת להיבטים פסיכולוגיים ורגשיים, לדוגמה התמודדות עם תחושות מבוכה או חוסר נוחות במפגש מול אנשים עם מוגבלות והדרכים להתגבר עליהן. התוצאה היא שינוי עמוק בתפיסות ובעמדות, אשר מוביל לשיפור מרחיק לכת באיכות השירות ולקידום תרבות ארגונית מכילה ונגישה יותר. הדרכות נגישות מסוג זה הן לב העשייה החברתית הארגונית.

 

מי מחויב בהדרכת נגישות השירות?

יידוע כלל העובדים בדבר החובה לנגישות השירות ברמה כלל ארגונית - על פי תקנות נגישות השירות תקנה 88 - מדובר על חלק בסיסי ומהותי בהטמעת תרבות נגישות בארגון, הכולל מתן מידע בסיסי לכל העובדים, ללא קשר לתפקידם או מיקומם בהיררכיה הארגונית, על חובות הנגישות החלות על הארגון.

היידוע צריך לכלול הסבר על החוק ומשמעויותיו, העקרונות הבסיסיים של נגישות השירות וכן האחריות של כל עובד בתחומו לקידום הנגישות. חשוב שהיידוע יהיה ברור ומתועד, אשר יכול להתבצע במגוון דרכים כמו הדרכות נגישות קצרות, חוזרים פנימיים או לומדות מקוונות. כמו כן, הארגון נדרש לוודא כי כל עובד חדש מקבל את המידע הזה כחלק מתהליך הקליטה שלו ושהמידע מרוענן באופן תקופתי לכלל העובדים.

הדרכת נגישות לעובדים נותני השירות כוללת התנסות חווייתית על מנת לספק שירות נגיש ללקוחות עם מוגבלות - הכשרת שירות לקוחות נגישות היא מקיפה ומעמיקה יותר מהיידוע הבסיסי ומחייבת התנסות חווייתית כחלק בלתי נפרד ממנה. למעשה, הדרכה זו מיועדת לכל עובד ומנהל שבא במגע ישיר עם לקוחות או מספק שירות לציבור ומטרתה להקנות כלים מעשיים למתן שירות נגיש ומכבד. הדרכה בנושא נגישות מסוג זה מחוללת שינוי מערכתי.

 

מה כוללת הדרכת שירות?

ידע חוקי ורגולטורי

ידע על החוק והתקנות המחייבות פעולה אקטיבית במרחב הציבורי - חלק זה הוא הסבר מקיף על חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות ותקנות הנגישות הנובעות ממנו, תוך הדגשת החובה האקטיבית של נותני השירות לפעול להנגשת השירות. הדרכה זו מבהירה את המשמעויות המעשיות של החוק, את חובות הארגון והעובדים וכן את ההשלכות של אי עמידה בדרישות החוק. חשוב להדגיש שהעובדים יבינו שמדובר לא רק בחובה חוקית, אלא גם בערך חברתי ומוסרי של שוויון והכלה.

התנסות חווייתית

סדנת נגישות לעובדים, משלבת אמצעי עזר שונים ליצירת חוויה רגשית עוצמתית שמובילה לשינוי עמדות של נותני השירות כלפי אנשים עם מוגבלות. התנסות חווייתית היא מרכיב קריטי של הדרכות עובדים בארגון המונה מעל 25 עובדים. במהלך ההתנסות, העובדים חווים באופן אישי את האתגרים היומיומיים של אנשים עם מוגבלות באמצעות שימוש באמצעי עזר. חוויה זו יוצרת אמפתיה עמוקה ומובילה לשינוי משמעותי בתפיסות ועמדות כלפי אנשים עם מוגבלות, שהוא הרבה מעבר למה שניתן להשיג באמצעות הדרכה תיאורטית בלבד.

הדרכת מיומנות לפי סוג מוגבלות

הדרכה מסוג זה מתמקדת בהבנת המאפיינים הייחודיים והצרכים של אנשים עם מוגבלויות שונות. ההדרכה יכולה לכלול למידה מעמיקה על סוגי מוגבלות, כגון:

  • מוגבלות פיזית
  • מוגבלות חושית (ראייה ושמיעה)
  • מוגבלות קוגניטיבית
  • מוגבלות נפשית
  • מוגבלות תקשורתית. עבור כל סוג מוגבלות, העובדים לומדים על האתגרים הספציפיים, דרכי התקשורת המתאימות, אמצעי העזר הרלוונטיים וכן כיצד להתאים את השירות באופן האופטימלי ביותר.
     

הדרכת מיומנות לפי סוג שירות

הדרכה זו מתמקדת בהתאמת השירות הספציפי שהארגון מספק לצרכים של אנשים עם מוגבלות. לדוגמה, שירות בנקאי ידרוש התאמות שונות משירות רפואי או שירות במסעדה. ההדרכה כוללת תרגול מצבי שירות אופייניים לארגון, פתרון דילמות שכיחות בתחום השירות הספציפי וכן התאמת תהליכי עבודה כך שיהיו נגישים לכולם.

ארגז כלים לשירות נגיש

אוסף כלים מעשיים, טכניקות ופתרונות שהעובדים יכולים ליישם באופן מידי במהלך עבודתם. זה כולל:

  • רשימות תיוג לבדיקת נגישות
  • תסריטי שיחה מותאמים
  • טפסים נגישים
  • מידע על אמצעי עזר זמינים בארגון
  • נהלים ברורים למצבים שונים. ארגז הכלים צריך להיות זמין ונגיש לעובדים בכל עת וכמובן להתעדכן באופן שוטף בהתאם לשינויים בתקנות ולצרכים העולים מהשטח. הדרכות נגישות השירות מחייבות תשתית כזו.
     

מה מיוחד בהדרכה שלנו?

הדרכת נגישות לעובדים מבית FRESHVIEW כוללת מגוון דרכים מיוחדות, שגורמות לשינוי רגשי אשר יוביל לשינוי העמדה של העובדים כלפי אנשים החיים עם מוגבלות ויצירת שפה ארגונית חדשה למען שירות נגיש ורגיש יותר. ידע מקצועי מעודכן מתחום נגישות השירות במשך השנים, מהפן החוקי והן מבחינת אמצעי עזר, זכויות וחובות של אנשים עם מוגבלות ושל עסקים. ההדרכה אינטראקטיבית וכוללת בין היתר:

  • אמצעים דיגיטליים
  • אמצעי עזר מיוחדים
  • סרטונים
  • סיפורים אישיים
  • לימוד שפת הסימנים
  • התאמה אישית לתהליך הנגישות בארגון ועוד. ההדרכה באופן פרונטלי או באופן מקוון. הדרכות נגישות מכל הסוגים זמינות ללקוחותינו.
     

FRESHVIEW - נגישות בראייה אחרת

חברת FRESHVIEW מציעה לכם נגישות בראייה אחרת. תחת קורת גג אחת צוות יועצי נגישות מקצועיים ומנוסים יעניק לכם את מכלול פתרונות הנגישות, כולל ייעוץ נגישות, סקר נגישות למבנים ושטחים ציבוריים, סקר נגישות השירות, אומדן כמויות, ביצוע התאמות נגישות, ייעוץ לנגישות אינטרנט, ליווי ארגוני, הדרכת נגישות חווייתית, "אישור ארגון נגיש" וכמובן הרצאות וסדנאות העשרה להכרת השונה בשילוב אנשים עם מוגבלות. אנו פועלים מול הסקטור הפרטי, העסקי, רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה, למען אנשים עם מוגבלות. שיתופי פעולה מגוונים שאנו מקדמים עם גופים שונים בתחום, מאפשרים לכם לחסוך זמן, תגובה מהירה, יצירתיות במציאת פתרונות רלוונטיים, פרישה ארצית ומקצועיות ללא פשרות.

פרטים נוספים והזמנות

כמו כן, ולא פחות חשוב, אנו דואגים להעלאת המודעות להכרת השונה על ידי מגוון הרצאות, פעילויות חווייתיות וסדנאות חושים. אנו פועלים מתוך רצון אמיתי לשנות את החברה מעבר לחובת החוק, תוך שימת דגש על התאמה אישית, לצורך הספציפי שלכם, בזמן המתאים לכם, בכל שלב בתהליך הנגישות ו/או כחלק ממערך העשרה ושינוי תפישה בקרב העובדים.

נגישות היא לכולנו! כל שנותר הוא להאמין שניתן לעשות, לשנות, לחשוב אחרת ולחיות באופן עצמאי, שוויוני ומכובד.

לפרטים נוספים, מוזמנים ליצור קשר במספר 052-4599882.

לקישור לתקנות החוק ולוח הזמנים - ללחוץ כאן:

לוח זמנים ותקנות על פי החוק

 

 

 

 

הדרכת נגישות לעובדים